zaterdag 30 juni 2012

Vrijdag 29 junï: Lake Louise en Kootenay National Park

Vanochtend was Jeffry eerder opgestaan dan Marloes voor de verandering.
Na ons ontbijtje besloten we toch weer richting Lake Louise te rijden voor een wandeling.
Van de week hadden we niet gewandeld omdat het toen zo koud was en regenachtig. Ook vannacht had het weer geregend, maar we wilden toch nog wel graag een laatste grotere (voor ons) wandeling doen in de Rocky’s.

We hebben de trail van Lake Louise naar het Teahouse van Lake Agnes gelopen (leuke naam he).
Dat was 3,5 km heen de berg op en 3,5km terug naar beneden. Best zwaar, maar wel prachtig. Af en toe liepen we weer door de sneeuw en vooral vaak door de modder. Glibberig was het dus wel.
We kwamen Mirror Lake tegen en Lake Agnes (die nog bijna helemaal bevroren was) bij het Teahouse. Daar stroomde nog weer een waterval naar beneden.

Het Teahouse deed ons een beetje aan Oostenrijk denken. Het was een restaurantje zonder stroom en waar de medewerkers lopend of via paard boven moeten komen (ook met alle levensmiddelen).
We hebben er een warme chocomel met marshmellows gedronken en een plak(je) peach-cake gegeten. Tjonge jonge wat een plak was dat. Eén plak was wel goed voor ons allebei geweest. Je zou je er misselijk van eten. Dat ene plakje gaf vast calorieën voor de hele dag.

Na een half uurtje pauze boven bij het teahouse liepen we weer terug naar beneden. Van bovenaf heb je trouwens ook mooie uitzichten op Lake Louise, daar zie je de mooie blauw/groene kleur pas, die we beneden niet goed zagen.
3 uur later waren we weer terug bij de camper. Het was toen 13.15 uur.

We gingen nu op weg naar Kootenay NP. Op de grens van Banff en Kootenay kwamen we een grizzly beer tegen. Een hele grote. Wauw! Daar krijg je gelijk weer zoveel energie en adrenaline van in je lijf. De beer was gemerkt in zijn oor en had een zendertje om.

Bij Marble Canyon zijn we uitgestapt en hebben we een klein stukje door de canyon gelopen. We hebben vermoeide benen van vanochtend, dus veel zin in lopen hadden we niet.
Je ziet hier veel van de bosbranden die een groot deel van Kootenay hebben getroffen in 2003.

Als we weer verder rijden begint het wat te regenen, bah!  Maar ook snel houdt het weer op. Onderweg zien we nog een mooi meertje waar we gestopt hebben. Samen met een hertje hebben we hier rond gekeken. We zijn trouwens nog 3x een hert tegen gekomen vandaag.

Ook kwamen we bij Olive Lake nog een kleinere zwarte beer tegen. Het leek wel een hond, zoals die in de berm zat te eten. We konden er niet stoppen (midden op snelweg).

Bij Radium Hot Springs aangekomen, zijn we naar de hot springs gegaan. Hier hebben ze twee natuurlijk verwarmde zwembaden. Een warm bad van 39 graden en een koud bad van 29 graden (met duikplank en glijbaan e.d.)
Zo koud en regenachting als het vanochtend was, zo heerlijk scheen de zon nu, en zo lekker was het om ook in het koudere bad buiten te zwemmen.
In het warme bad hang je meer aan de kant, dat is bijna te warm om echt te zwemmen.
Wel heerlijk relaxend, na de wandeling van vanmorgen.

Zo’n 2 uur later reden we de laatste 3km naar de Redstreak Campground in Kootenay NP.
Mooie camping weer, heel groot. Ons plekje doet ons een beetje aan de Holterberg denken (of klinkt dit te slecht?)
We hebben heerlijke cannelloni gegeten met spinazie/kaas vulling. Zo’n verse kant en klaar maaltijd was best heel lekker en heel gemakkelijk. En nu zijn we allebei hartstikke moe van dat warme zwembad.

170km  gereden

1. Leuk hè, dat tea house? Wij waren er de dag na jullie, maar toen was het echt veeeel drukker! Morgen gaan wij naar Kootenay. Hopelijk komen wij die grizzly vanuit de veiligheid van onze auto tegen! Die Hot Springs staan bij ons ook op de planning als het wat minder weer zou zijn. Ben benieuwd! Jullie nog een goede reis verder! Groetjes, Angelique (GJ van het AA-forum)